facebook logo    instagram logo            fr

Trackday - Clastres

Bernd Casier - Ypres Rally

Ford Mustang - Zolder

Régis Gosselin - World RX of Belgium

Ford GT - Spa-Francorchamps

Jelle Vermeire - Sezoensrally

ford iws2016 videograbs crosstrafficalertwithbraking 01

Zenuwslopend, mogelijk gevaarlijk en een belangrijke oorzaak van deuken en krassen met reparatiefacturen tot gevolg: bestuurders in heel Europa hebben een haat- liefdeverhouding met parkeren.

In het VK gebeurt een vierde van de ongevallen in parkeergarages. Bijna de helft van de bestuurders zegt liever verder van hun bestemming te parkeren dan te proberen in een parkeerplaats parallel met de weg te parkeren.

Momenteel wordt door Ford de Cross Traffic Alert with Braking-technologie ontwikkeld. Die technologie vermindert stress tijdens het parkeren door personen en voorwerpen te detecteren die op het punt staan de wagen langs achter voorbij te gaan. In eerste instantie waarschuwt het de bestuurder. Als die waarschuwing genegeerd wordt, remt het systeem automatisch. De Rear Wide-View Camera toont op het scherm in de wagen een breed zicht van de zone achter de wagen. Met een druk op een knop parkeert de Enhanced Active Park Assist de wagen in een  parkeerplaats parallel met of dwars op de weg.

“We zijn allemaal gewoon geraakt aan de uitdagingen die autorijden inhoudt, maar het blijft een van de meest veeleisende taken die de meesten van ons elke dag weer uitvoeren,” aldus Torsten Wey, manager, Chassis & Safety Electronics, van Ford of Europe. “De technologie toont nu al dat ze autorijden minder stresserend kan maken. De investeringen van Ford in onderzoek en ontwikkeling werpen hun vruchten af; ze versnellen de innovatie om ons assortiment rijhulptechnologie uit te breiden met systemen die waardevolle functionaliteit en prestaties bieden voor de klanten.”

In het European Research and Innovation Center van Ford in het Duitse Aken worden nog andere technologieën ontwikkeld. Zo is er onder meer een systeem dat bestuurders helpt andere voertuigen te ontwijken, om zo aanrijdingen tegen hoge snelheid te helpen vermijden, alsook een systeem dat bestuurders waarschuwt als ze spookrijden op een autosnelweg. Die nieuwe technologieën worden voor het eerst in Ford-voertuigen verwacht in de loop van de volgende twee jaar. Ze kaderen in het engagement van Ford om de investeringen van het bedrijf in de ontwikkeling van rijhulpsystemen te verdrievoudigen, om de systemen verder te doen evolueren en ze nog meer mogelijkheden te geven. Het doel daarvan is een snellere lancering van systemen die parkeren en rijden in druk verkeer gemakkelijker maken, en die bestuurders helpen om aanrijdingen te vermijden.

“Bestuurders moeten alert blijven en altijd kunnen ingrijpen wanneer ze achter het stuur zitten, maar rijhulptechnologie kan hen helpen”, aldus Edmund King OBE, president van de Automobile Association. “De nieuwe rijhulptechnologieën die Ford ontwikkelt, bieden schitterende voordelen: ze helpen bestuurders om aanrijdingen te vermijden en ze kunnen kwetsbare weggebruikers in de dode hoek detecteren. Doordat parkeren gemakkelijker wordt, vermijden ze ook dat mensen tijdens het parkeren volledig door het lint gaan.”

Parkeren zonder stress
In het VK gebeurt een op de vier ongevallen in een parkeergarage. De reparatiekosten daarvan lopen op tot zo'n € 800 miljoen per jaar. De voorbije 20 jaar zijn wagens zo'n 16% breder geworden terwijl vele parkeerplaatsen nog altijd dezelfde afmetingen hebben.

Uit onderzoek blijkt ook dat 47 % van de bestuurders verder van hun bestemming parkeert om niet parallel te moeten parkeren, dat 15 % helemaal nooit parallel parkeert, en dat 75 % van de bestuurders zenuwachtig wordt als ze moeten parkeren wanneer andere bestuurders toekijken.

“Parkeren is een van de meest stresserende ervaringen achter het stuur. Bestuurders die in de stad maar geen geschikte parkeerplaats vinden, kunnen een domino-effect hebben op de doorstroming van het verkeer, en op het stressniveau,”, aldus Dirk Gunia, supervisor, Driver Assist Electronics, van Ford of Europe. “Technologie zoals onze Enhanced Active Park Assist zal bestuurders het vertrouwen geven om in parkeerplaatsen te parkeren die ze anders te krap zouden hebben gevonden.”

Met een druk op een knop schakel je het Enhanced Active Park Assist-systeem in dat stuurt, schakelt en de wagen vooruit en achteruit laat rijden. Het systeem rijdt de wagen automatisch in en uit een parkeerplaats parallel met de weg, en kan de wagen automatisch achteruit in een parkeerplaats dwars op de weg zetten. De Enhanced Active Park Assist zoekt verder ook een geschikte parkeerplaats met behulp van sensoren.

De Cross Traffic Alert with Braking bewaakt de zone achter de wagen met behulp van radarsensoren. Als de bestuurder achteruit wegrijdt uit een parkeerplaats en niet reageert op de waarschuwing die in eerste instantie volgt, remt het systeem automatisch zelf. Het systeem wordt ontwikkeld om motorfietsen en fietsen te kunnen detecteren.

De Rear Wide-View Camera toont op het scherm een breed zicht van de zone achter de wagen, op dezelfde manier als de Front Wide View Camera van Ford dat doet van de zone vóór de wagen in de Ford Edge, Galaxy en S-MAX. De camera biedt bestuurders tijdens het achteruitrijden een extra weergave waarmee ze om de hoek kunnen kijken, en hindernissen en voorwerpen kunnen zien die de wagen langs achteren naderen.

Wegsturen van problemen
Ford werkt ook aan een nieuwe technologie die bestuurders zou kunnen helpen om aanrijdingen te vermijden door langs stilstaande of trager rijdende voertuigen te sturen.

De Evasive Steering Assist werkt bij de rijsnelheden in de stad en op de autosnelweg. Hij detecteert met behulp van radartechnologie en een camera tragere en stilstaande voertuigen in de rijrichting en biedt stuurondersteuning om een voertuig te ontwijken als een aanrijding dreigt.

Het systeem wordt ingeschakeld als er, door enkel te remmen, onvoldoende afstand is om een aanrijding te vermijden en de bestuurder beslist om het voertuig te ontwijken. De Evasive Steering Assist bouwt voort op de bestaande Forward Collision Warning-technologie, en de PreCollision Assist, die de ernst van bepaalde frontale botsingen met voertuigen en voetgangers beperkt of bestuurders helpt om bepaalde aanrijdingen te vermijden.

“Wanneer de bestuurder in een noodsituatie een trager rijdend voertuig probeert te ontwijken, helpt de Evasive Steering Assist de bestuurder met het uitwijkmanoeuvre door snelle stuurbewegingen makkelijker te maken”, aldus Peter Zegelaar, technical expert brake controls, Automated Driving, van Ford of Europe.

Waarschuwing bij spookrijden
Spookrijden: het is de grootste nachtmerrie van elke bestuurder. Daarom ontwikkelt Ford een technologie die zou kunnen verhinderen dat het ooit nog gebeurt. De technologie waarschuwt bestuurders namelijk als ze in de verkeerde richting de autosnelweg oprijden.

De kans op ernstige verwondingen en dodelijke slachtoffers is bij ongevallen als gevolg van spookrijden veel groter dan bij andere aanrijdingen. In Duitsland is 3 % van de dodelijke ongevallen op autosnelwegen het gevolg van spookrijden. Elk jaar vallen circa 20 doden te betreuren.

De Wrong Way Alert - die gebruikmaakt van een camera op de voorruit en gegevens van het navigatiesysteem van de wagen - waarschuwt bestuurders visueel en met geluidssignalen wanneer op een oprit van een autosnelweg twee “verboden richting”-borden worden gepasseerd. Het systeem zal in eerste instantie beschikbaar zijn voor klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het bouwt voort op het Traffic Sign Recognition-systeem, dat met behulp van een camera op de voorruit verkeersborden detecteert en de bestuurder daarop attent maakt. De Wrong Way Alert doet een beroep op de camera en het navigatiesysteem en waarschuwt bestuurders om te stoppen of om te keren.

De Traffic Jam Assist is nog een andere technologie die Ford vroeger al had aangekondigd, en waarvan verwacht wordt dat hij binnen twee jaar beschikbaar zal zijn voor klanten. Het systeem helpt de bestuurder om de wagen in het midden van de rijstrook te houden, en remt en versnelt naargelang de rijsnelheid van de voorligger.

Voor de langere termijn is Ford ook bezig met de ontwikkeling van een Camera-Based Advanced Front Lighting System, dat aan de hand van de interpretatie van verkeersborden de lichtbundel van de koplampen breder maakt aan kruispunten en rotondes.

Voortrekkersrol in rijhulptechnologie
Ford speelt nu al een leidersrol in de democratisering van rijhulptechnologie. In Europa biedt Ford al vele jaren een ruim assortiment systemen aan voor de massamarkt, zoals:
• Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie
• De Intelligent Speed Limiter, die (wanneer actief) verkeersborden detecteert en het gas bijregelt om bestuurders te helpen zich aan de wettelijke snelheidsbeperkingen te houden en boetes te vermijden.
• Glare-Free Highbeam, dat 's nachts met een camera op de voorruit de voor- of achterlichten detecteert van fietsen (tot op 100 meter), motorfietsen (tot op 400 meter) en wagens (tot op 800 meter), gebruikt speciaal ontwikkelde koplampen om het licht te blokkeren dat anders bestuurders en fietsers tijdelijk zou kunnen verblinden.
• Het Adaptive Front Lighting System van Ford, dat de hoek en intensiteit van de lichtbundel afstemt op de rijomgeving, omvat ook een weerafhankelijke verlichtingsmodus. Die modus regelt de koplampen automatisch bij om bestuurders bij zeer zware regen te helpen gevaren langs de weg te zien.

De Ford-bestuurders kunnen ook al enige tijd profiteren van parkeertechnologie, zoals:
• Perpendicular Parking, die parkeerplaatsen tussen andere voertuigen dwars op de weg kan detecteren en de wagen er handenvrij in kan rijden, zoals de Active Park Assist bestuurders helpt bij het parallel parkeren.
• Park-Out Assist, die bestuurders helpt om uit een parkeerplaats parallel met de weg te rijden: het systeem neemt de stuurbewegingen voor zijn rekening terwijl de bestuurder het gas- en rempedaal bedient.
• Side Parking Aid, die met geluidssignalen en op het scherm de afstand aangeeft tot hindernissen rond de wagen.
• Cross Traffic Alert, die bestuurders die achteruit een parkeerplaats uitrijden, waarschuwt voor wagens in de buurt die hen kunnen dwarsen.

Nog andere rijhulpsystemen zijn Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Traffic Sign Recognition, Lane Keeping Alert, Lane Keeping Aid en Driver Alert.

Ford Transit & Transit Custom beschikbaar met voetgangersherkenning ... Lees meer
Ford + B&O Play ... Lees meer
Ford onthult nieuwe technologieën voor de toekomst ... Lees meer
Ford Performance Reveals Mustang GT4 Turnkey Race Car
Unveiled at the 2016 SEMA Show in Las Vegas, the Mustang GT4 has been designed and engineered jointly by Ford Performance and Multimatic Motorsports to compete in sports car championship racing series all around the world.
Lees meer
Ford Transit Best-Selling Van Nameplate on Earth
Ford Transit was the best-selling cargo van family globally in 2015, with nearly 400,000 vans registered, based on IHS Markit global new vehicle registration data for calendar year-end 2015.
Lees meer
Track day op circuit van Clastres
Een verslag van het lanceringsevenement van de Ford Performance Club!
Lees meer
Belgen grootste Mustang fans!
Proportioneel gezien, zijn er in België meer eigenaars van een nieuwe Ford Mustang dan in om het even welk ander Europees land: al meer dan 1.600 nieuwe Mustangs werden er geleverd op een totaal van 2.000 bestellingen tot nog toe.
Lees meer
Ford Fiesta is 40
Afgelopen weekend werd de jarige extra in de bloemen gezet tijdens een parade met meer dan 40 Fiesta’s van de zeven generaties die van Namen naar Brussel trok om te eindigen in Antwerpen.
Lees meer
Focus RS mindbending
De Ford Focus RS is de ster van deze trippy video
Bekijk