facebook logo    instagram logo

Transit pedestrian detection

Tegenwoordig worden voetgangers afgeleid door Pokémon GO, app-berichten en social media, zelfs tijdens het oversteken. Ford introduceert nu technologieën waarmee bestelwagens detecteren dat mensen oversteken en vervolgens automatisch remmen als de bestuurder niet op waarschuwingen reageert.

Pedestrian Detection werd in eerste instantie ontworpen voor personenwagens als de Ford Mondeo. Het systeem verwerkt informatie die wordt waargenomen met een radar in de bumper en een in de voorruit gemonteerde camera. Deze informatie wordt aan de hand van een database met 'voetgangervormen' gecontroleerd om mensen te onderscheiden van objecten langs de weg, zoals bomen en borden.

De Pedestrian Detection-technologie is nu beschikbaar voor de Transit en de Transit Custombedrijfsvoertuigen en kan zelfs voorspellen wanneer mensen van de stoep op de rijweg zouden kunnen lopen. Het is de eerste keer dat deze technologie beschikbaar wordt voor bedrijfsvoertuigen van dit formaat.

Volgens officiële gegevens zijn tussen 2004 en 2013 meer dan 70.000 voetgangers om het leven gekomen op Europese wegen. Ford heeft 10.000 mensen in heel Europa ondervraagd om een zicht te krijgen op de omvang van het probleem van voetgangers die oversteken zonder uit te kijken, zowel op het zebrapad als daarnaast. 57 procent van de ondervraagde personen gaf toe dat ze hun smartphone gebruiken tijdens het oversteken en bijna de helft (47 procent) voert telefoongesprekken.

“Het duurt maar een paar seconden voor een koerier om een adres te controleren, maar dat kan net het moment zijn waarop een nietsvermoedende voetganger de straat oversteekt”, aldus Gregor Allexi, Active Safety Engineer bij Ford Europa. “In dergelijke gevallen kan de Pedestrian Detection-technologie ongevallen helpen voorkomen of de ernst ervan verminderen.”

Ford-ingenieurs hebben het systeem getest op afgesloten circuits, met behulp van dummy's op ware grootte. Het ontwikkelingsteam heeft het systeem tevens maandenlang getest en verfijnd op Europese wegen vol voetgangers. In steden als Parijs en Amsterdam werd meer dan 10.000 kilometer gereden om de betrouwbaarheid van het systeem in praktijksituaties te verifiëren.

Pre-Collision Assist werkt in verschillende stadia. Als het systeem een voetganger waarneemt en er een aanrijding dreigt plaats te vinden, hoort de bestuurder eerst een geluidssignaal en wordt vervolgens een visuele waarschuwing gegeven via het instrumentencluster. Als de bestuurder hier niet op reageert, verkort het systeem vervolgens de tijd om de remmen in te schakelen door de afstand tussen de remblokken en de remschijven te verkleinen. Als de bestuurder nog steeds niet reageert, wordt er automatisch geremd.

“Systemen voor de verkeersveiligheid, zoals Pre-Collision Assist, die slechts een aantal jaren geleden nog als technologie voor de toekomst werden gezien, maken nu het verschil door bestuurders te helpen sneller op onverwachte gebeurtenissen te reageren, zoals een voetganger voor een auto in loopt,” aldus Luke Bosdet, woordvoerder van de AA. “Voor koeriers en andere bestelwagenbestuurders is dit een enorm voordeel, niet alleen bij het voorkomen van slachtoffers in het verkeer, maar ook om bestuurders te behoeden voor ongevallen en schade aan wagens te vermijden.”

De nieuwe Transit- en Transit Custom-bedrijfsvoertuigen van Ford met Pedestrian Detection zijn nu te koop in Europa, en worden aangedreven door de splinternieuwe 2.0 liter EcoBluedieselmotor, die klanten een gunstigere T.C.O., een beter prestatievermogen, en een tot 13 procent lager brandstofverbruik biedt.

De nieuwe Transit- en Transit Custom modellen beschikken tevens over andere geavanceerde technologieën om het vertrouwen en comfort achter het stuur te vergroten, waaronder Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition en Side Wind Stabilisation.